torstai 11. syyskuuta 2014

Google-sivustot: oppilaan oppimisportfolio tai opettajan kurssisivu – tai jotain ihan muuta

Koulumme Google apps for education (GAFE) -palvelukokonaisuuteen kuuluu myös Google sivustot -sovellus. Tutustumisen voi aloittaa vaikkapa YouTubesta, josta löytyy verkkaisesti etenevä suomenkielinen opastusvideo oman sivuston luomiseen ihan alusta asti.

Kokeiluportfolio sivuston mahdollisuuksiin ja ominaisuuksiin tutustumista varten


Loin kuvitteellisen oppilaan, Kalle Kokeilijan, oppimisportfolion esitelläkseni, mitä kaikkea helposti, nopeasti ja ilman erityistaitoja toteutettavassa sivustossa ehkä voisi olla. Sivuston katselu ei vaadi kirjautumista.

Hyvä tykkiläinen opettajakollega! Jos kuitenkin kirjaudut ensin Google-tiliisi (siis vaikkapa Drive tai Gmail) tyk.fi-tunnuksillasi, pääset kokeilusivustollani testaamaan myös mm., millaista oppilaan palauttamien tehtävien kommentointi on. (Vinkki: kurkista oppiaine-välilehdeltä alisivu "historia" ja seuraa ohjeita.)

(Edellisessä blogitekstissä esitelty Padletkin on muuten mukana sivustolla (linkki löytyy heti portfolion etusivulta). Käy kokeilemassa ja laittamassa sinne tervehdyksesi!)


Kuvakaappaus etusivusta:


Helppokäyttöinen sivusto sopii todella monenlaiseen käyttöön opetuksen ja oppimisen arjessa, mm. oppiaineen kurssisivuksi ja oppilaan oppimisportfolioksi.

Opettajan luoma oman oppiaineen kurssisivu

  • materiaalit yhdessä paikassa kivannäköisesti ja organisoidusti esillä ja aina täydennettävissä,
  • jaettavissa kulloistenin oppilasryhmien nähtäville (tai vaikkapa avoimesti koko verkkoonkin perinteisen verkkosivun tai blogin lailla, jos opettaja niin haluaa) – ja toisaalta jakamisen voi poistaa, kun tietyn ryhmän opetus on päättynyt,
  • sivustoa voi rakennella ja täydentää vähän kerrallaan pitkän ajan kuluessa,
  • useampi opettaja tai oppilas voi olla rakentamassa samaa sivustoa (jakamisasetuksin voi antaa myös muokkausoikeuksia)
  • antaa mahdollisuuden esitellä ja jakaa paperittomasti opettajan omia materiaaleja ja linkkivinkkejä,
  • sivustolle pääsee kaikilla laitteilla ja mistä tahansa
  • ulkoasua voi muokata vapaasti, kuvilla ja väreillä voi ryydittää sisältöä
  • sivustolle voi upottaa melkein mitä tahansa: kuvien lisäksi videoita, taulukoita, kaikenlaisia tiedostoja, vaikkapa ääntäkin, Drive-kansioita (dokumenttien jakaminen ja palautus), tehtävälistoja, keskusteluryhmiä jne.
  • ...ja paljon muuta.

Oppilaan oma portfolio

Henkilökohtaisessa verkkoportfolion etuja (mm.):
  • sivustosta voi tehdä yksilöllisen, ulkoasultaan ja rakenteeltaan sellaisen kuin oppilas parhaaksi katsoo,
  • oman sivuston ylläpito opettaa vastuullista ja eettistä toimintaa (mm. tekijänoikeudet) ja tietoturvasta huolehtimista (jakaminen hallitusti),
  • eri aineiden tuotokset voivat olla samassa paikassa oppilaan itsensä hallussa eikä hajallaan jossakin eri opettajien tarjoamissa kansioissa tai sivustoissa,
  • opettajan työmäärä pienenee, kun sivuston rakentaa ja sitä ylläpitää oppilas itse (oppilas jakaa portfolionsa valikoidusti esim. tietyn aineen opettajalle, jotta opettaja voi arvioida portfolioon tehdyn oppimistehtäväkokonaisuuden tai kurssitoveriensa kanssa yhteistuottamista ja vertaispalautetta varten),
  • oppilas voi halutessaan esitellä osaamistaan kokonaisuutena (esim. ansioluettelon tavoin vaikkapa kesätyönhaussa),
  • oppilas voi kartuttaa portfoliotaan koko lukioajan ja lukion päättyessä siirtää sisällön omaan käyttöönsä (eli portfoloi voi jatkaa elämäänsä vielä lukion jälkeenkin),
  • portfoliotyöskentely tarjoaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen työskentelyyn ja oman oppimistyöskentelyn seuraamiseen pidemmällä aikavälillä,
  • oppilas voi esittää tietoa ja osaamistaan monin tavoin, myös multimediaa hyödyntäen,
  • sisältö on työstettävissä kaikkialla koulun seinien tai yhden työvälineen rajoittamatta,
  • portfoliotyöskentelyssä harjoiteltavat sähköiset tiedon tuottamisen, hallinnan ja esittämisen taidot ovat keskeisessä asemassa OPS 2016 -luonnoksissa.
Tykin lukion ykköset ovat OPO2:ssa luoneet itselleen oppimisportfoliot. Nyt on sinun vuorosi, lukion opettaja: tarjoa monipuolisesti erilaisia tehtäviä, jotka on mahdollista toteuttaa sähköisesti. (Kaikenlaiset tehtävät kaikissa oppiaineissa on mahdollista toteuttaa myös TVT-työvälinein!) Palaan asiaan tässä blogissa myöhemmin ja autan mielelläni ideointivaiheessa myös paikan päällä Tykissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti