lauantai 30. marraskuuta 2013

Sisällön esittämisen taidot (TVT:llä ja ilman) ovat avaintaitoja nyt ja tulevaisuudessa

Alla oleva fiktiivinen kouluesittely näyttää yhdenlaisen esimerkin siitä, millaisia esityksiä voidaan jo nyt helposti toteuttaa tavallisella älypuhelimella ja tabletillakin. (Esityksen lopulla on myös esimerkki TVT:n avulla helposti toteutettavissa olevasta oppimistehtävästä, jossa tarjoutuisi mahdollisuus yhdistää eri oppiaineiden sisältöjä.)


Ensiyrittämällä ja hiomatta syntynyt kokeiluesitys on osin tehty 4 vuotta vanhalla älypuhelimella (äänentallennus ja puhuva pää, osa valokuvista ja ruutukaappaukset). Puhuva pää on muovattu ja saatu puhumaan sovelluksella nimeltä Morfo. (Morfossa voisi tehdä myös hyvin yhdennäköisen hahmon valokuvan pohjalta.) Diasarja on tehty perinteiseen tapaan Powerpointilla (diasarjan taustakuviona on vaalennettu kännykkäkuva). Morfo-videoklipit on yhdistetty toisiinsa iMoviella, mitään muuta käsittelyä ei ole tehty. Materiaali on koottu jo aiemmin esitellyssä Movenote-verkkosovelluksessa, joskin lähes saman olisi voinut tehdä puhelimen tai tabletin Movenote-mobiilisovelluksessakin. Äänentallennuksessa on käytetty vain puhelinta. Kunnollisella äänentallentimella ja äänenkäsittelyllä äänenlaatu olisi tyystin toinen. Jätin kuitenkin kaikki inhimilliset puhevirheeni ja empimiseni materiaaliin, mutta jos niin haluaisi, TVT mahdollistaisi helposti myös puhe-esityksen hiomisen.

Muitakin esittämisen mahdollisuuksia on lähes rajattomasti ja uudet laitteet ja sovellukset tulevat tarjoamaan yhä enemmän vaihtoehtoja. Peruskoulun jälkeisissä opinnoissa, työelämässä ja työnhaussa sekä kaikenlaisessa vaikuttamaan pyrkivässä viestinnässä erilaiset sähköiset toiminnot alkavat jo nyt olla arkea. Koulussa puheviestintätaidot ovat olennainen osa äidinkielen oppiaineen sisältöä ja kieltenopetuksen päämääränä on tarjota oppilaalle osaaminen asioiden esittämiseen ja vuorovaikutukseen myös vierailla kielillä. Näitä taitoja on syytä harjoitella myös sähköisin viestintävälinein tämän ajan tarpeita ajatellen.

CMC (computer-mediated communication) määrittää oppilaiden vapaa-ajan vuorovaikutusta ja nuoret kokevat itselleen tärkeimmiksi verkkovideoiden käyttöön perustuvat yhteisöpalvelut (esim. YouTube). Tuore Lukiolainen tieto- ja viestintätekniikan käyttäjänä -selvitys näyttää, että koulumaailma ei hyödynnä em. nuorille tärkeitä medioita eikä ohjaa monipuoliseen TVT:n hyödyntämiseen oppimisen tukena. Usein kuulemani väite, etteivät nuoret haluakaan käyttää TVT:tä oppimistilanteissa, johtuu ilmiselvästi siitä, ettei nuorille ole kukaan näyttänyt, miten upeita mahdollisuuksia (koulussa tapahtuvaan) oppimiseen TVT voi tarjota. Nuoret eivät osaa haluta tai vaatia sellaista, mistä he eivät tiedä.

TYK:ssä riittää vilkaisu nuoriin välitunnilla: älykännykät kaivetaan välittömästi esiin ja kirjastossa kamppaillaan vapaista tietokoneista. Nuoret sekä haluavat että osaavat käyttää mobiililaitteita, toimia verkossa ja tuottaa tietoa yhteisöllisesti. Meillä on luokissamme valtava potentiaali ja toisaalta nuorilla on huutava tarve saada ohjausta siihen, miten niitä taskussa olevia laitteita voisi käyttää monipuolisesti myös oppimisen tukena – koulussakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti