perjantai 1. marraskuuta 2013

Saarella – oppimispeli yhteistyötaitojen harjoittamiseen

Nettipeli Saarella on suunniteltu kehittämään oppilaiden yhteistyötaitoja. Käyttäjille ilmaisen pelin ovat rahoittaneet OPH ja pääkaupunkiseudun kehyskunnat ja sen ovat toteuttaneet pelialan ammattilaiset yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa.

Pelissä luokka haaksirikkoutuu tuntemattomalle saarelle ja selviytymisen edellytyksenä on sujuva tiimityö. Tavoite on yhteinen: saarelle pyritään luomaan mahdollisimman hyvät elinolosuhteet, joihin jokainen ryhmän jäsen voi vaikuttaa toimillaan ja valinnoillaan. Yksilötyöskentelyllä ei pärjää; jokaista tarvitaan ja yhteiseen päätöksentekoon on eriävistä mielipiteistäkin huolimatta kyettävä.

Opettajan sivuilta (ja PDF-ohjekirjasesta) löytyy lisätietoa pelistä, ohjevideoita ja muuta materiaalia, joiden avulla oppimispelin voi helposti ottaa käyttöön omalla oppitunnillaan. Peliä pelataan tietokoneilla tai iPadeilla, joissa on nettiyhteys. Oppimispelin pelaaminen ei vaadi asennusta tai oppilaiden rekisteröitymistä. Yksi pelikerta kestää noin 25 minuuttia ja pelin lopussa ryhmä saa palautteen siitä, kuinka hyvin he pärjäsivät yhdessä. Peli sopii mainiosti yläkoululaisille; erityisesti seiskojen kanssa yläasteen alkutaipaleella Saarella-peliä voisi hyödyntää ryhmäytymisen tukena. (Koska pelistä on tehty myös ruotsin- ja englanninkieliset versiot, voinee peliä hyödyntää myös näiden kielten oppimisen aktivoinnissa.)

Vehkojan koulun oppilaat (opettajineen) kommentoivat peliä ja arvioivat sen antia esittelyvideolla YouTubessa.

1 kommentti:

  1. Edellisestä noussutta, mutta Saarella-peliin suoranaisesti liittymätöntä, "ääneen ajattelua" vielä lopuksi:

    Ylipäätään kaikessa TVT-opetuskäytön suunnittelussa on mielestäni tärkeää kuulla herkällä korvalla oppilaita ja oppijoita itseään. TYK:ssä on jo ennestään avoin keskusteluvuorovaikutuksen kulttuuri ja ilmaisukykyisiä oppilaita: tätä resurssia kannattaa meidän aikuisten kollektiivisesti ja hyvin aktiivisesti pyrkiä ottamaan mukaan TVT-kehitystyöhön koko matkalle. Oppilaat testaamaan, ideoimaan, innostumaan, kritisoimaan ja luomaan sellaista uutta, mitä yksinomaan aikuisen ja opettajana toimivan katseella ei ehkä tavoittaisi. Oppilaille luontevaa ilmaisumuotoa verkkovideota voisi hyödyntää käyttökokemusten dokumentoinnissa.

    Oppilaiden osallistaminen ja analyyttisen lähestymistavan harjoittelu, "visible thinking", on pedagogisesti perusteltua paitsi oppimisen myös yhteisön kehittämisen kannalta. Vaikka sitten jokin TVT-kokeilu menisikin metsään tai jokin ohjelma tai sovellus osoittautuisi toimimattomaksi, on matkalla saavutettu arvokkaita asioita. Kokeilunhalu ja rohkeus rantautua ennalta "tuntemattomallekin saarelle" ovat kaikessa inhimillisessä toiminnassa oppimisen ja kasvun edellytyksiä – yhtä lailla kuin epävarmuus ja epäonnistumisetkin.

    VastaaPoista