perjantai 22. marraskuuta 2013

Kahoot! - pelillisyys kannustaa oppimaan

Kahoot! tarjoaa helpon ja interaktiivisen tavan haastaa oppilaita kisaamaan tiedolla. Suorituksista saa pisteitä ja käyttöliittymä muistuttaa pelejä. (Sekä pisteidenannon että musiikin opettaja saa halutessaan kytkettyä poiskin.) Käytön aloitus tapahtuu alle minuutissa, valmiit tehtävät ja visailut arkistoituvat palveluun, joten niitä voi käyttää aina uudestaan eri oppilasryhmille. Web-sovelluksen ehdottomat vahvuudet opetuskäytön osalta ovat

  • ettei oppilaiden tarvitse itse rekisteröityä palveluun, sillä liittyäkseen "peliin" mukaan he tarvitsevat vain opettajan antaman pin-koodin ja
  • oppilaat voivat itse tehdä kyselyitä (= Kahoot!-tietovisoja) muille. Kysymyksiä ja vastausvaihtoehtoja laatimalla oppii sisällön varmasti myös itse!
  • Opettaja voi omasta profiilistaan luoda myös tunnukset oppilaille eli oppilaiden ei tarvitse rekisteröityä palveluun silloinkaan, kun he haluavat tehdä omia Kahootejaan. (Alaikäiseltä ei voi edellyttää verkkopalveluun rekisteröitymistä ilman tämän vanhemmilta saatua lupaa.)

TVT:n käytössä keskeistä onkin se, että oppilaat tekevät itse ja siten oppivat. Opettajan valmiiksi kattamaan pöytään istuminen ja passiivinen materiaalin lukeminen ja vastaanottaminen (vaikka sitten tabletilla) ei ole sitä, mitä TVT:n opetuskäytöllä haetaan. Kun oppilaat tuottavat, TVT ei ole lisäkuormitus vaan tukee opettajan työtä. Avainkysymys kaikessa oppimisessa onkin se, miten saadaan oppilaat itse tekemään ja kokeilemaan!

Tällä kertaa pääsen bloggaamisessa helpolla, sillä Esa Kukkasniemi on esitellyt Kahootin käyttöönoton suomeksi YouTube-videolla.

Kahootin oma esittelyvideo näyttää, miltä sovellus oppilaille näyttää ja miten he voivat osallistua omilla laitteillaan (kaikki älypuhelimet ja tabletit). Muitakin esimerkkivideoita aidoista luokkatilanteista löytyy helposti hakukonettamalla.

(Kahoot! muistuttaa aiemmin tässä blogissa esiteltyä Socrativea, mutta päihittää sen pelillisyydellään.)

2 kommenttia: