tiistai 24. syyskuuta 2013

Desmos, väline matematiikan tutkimiseen

Mielikuvan tasolla Desmos on vähän kuin Geogebra, mutta helpompi käyttää ja toimii myös iPadillä. (Itse asiassa Geogebrakin toimii nykyään tableteilla.)

Geogebrahan on todella loistava, mutta sen käyttöliittymässä on joitakin hanakalia piirteitä, joiden vuoksi sitä ei oman kokemukseni oikein ole helppo käyttää opetuksessa. Opettajan demovälineenä se on erinomainen, mutta oppilaille siinä on liikaa kognitiivisesti kuormittavia elementtäjä. Tästä kertoo mielestäni myös se, että sen oppituntikäyttö on melko harvinaista.

Desmosissa ei tarvitse osata kirjoittaa esimerkiksi potenssia koodilla x^a, vaan sen voi tehdä klikkailemalla luonnollisesti. Lopputulos näyttää samalta kuin kynällä paperille kirjotettu. Liukujen liittäminen on nopeaa ja helppoa.

Valmiita esimerkkejä on paljon. Näin helppoa on esimerkiksi tutkia, kuinka toisen asteen polynomin termien kertoimet vaikuttavat paraabelin muotoon.

Itse näen Desmosin hyödyllisenä esimerkiksi suoran kulmakertoimen opettamisessa. Oppilasta voi ohjata muodostamaan itse intuition, miten kulmakerroin vaikuttaa suoran jyrkkyyteen ja suuntaan. Minulla on aavistus, että matemaattinen intuitio kehittyy nimen omaan induktiivisesti, yksityisestä yleiseen päättelemällä -- vaikka matemaattinen tieto (lauseet) ei näin synnykään. Desmosin avulla tällaiseen induktiiviseen ajatteluun on helppo ohjata.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti